Як наймолодша балерина Львівської опери підкорила Париж

logo



Львів на межі 1930-40-х рр. Кожен вихід на сцену цієї надзвичайно вродливої та граційної танцівниці викликав хвилю овацій і полонив серця глядачів. Хоча Рома Прийма (або Приймівна, як називали її в Галичині) була наймолодшою за віком балериною, зуміла стати солісткою Львівської опери. А далі стала першою українкою, яка своїм модерним драматичним танком підкорила провідні мистецькі центри – Нью-Йорк, Париж, Мюнхен, Женеву, Лондон, Торонто, Афіни.

photo-lviv.in.ua​​ 

Вона не могла не пов’язати своє життя з музикою, адже народилася в музичній родині – її мама, Іванна Шмериковська, була професійною піаністкою, віолончелісткою і співачкою й мала великий успіх у міжвоєнній Галичині. Батько-лікар теж був небайдужим до мистецтва, тож в їхньому домі завжди лунала музика або велися цікаві розмови про неї.​ 

Українська танцівниця Рома Прийма, яка підкорила світову сцену 1/1

Іванна Шмериковська-Приймаphoto-lviv.in.ua​​ 

Рома зростала обдарованою дитиною – чудово співала, танцювала, імпровізувала. Вже в п’ятирічному віці маленька Ромця пішла до танцювальної зали, й відтоді так і не виходила з неї – танець заполонив її душу і тіло. У восьмирічному віці вступила до школи ритмічного танцю за методикою Еміля Жак-Далькроза у Львові, згодом до балетної школи Львівської опери, де вивчала класичну балетну техніку. Із 13-ти років Рома Прийма танцювала в Львівській опері – в операх “Аїда”, “Кармен”, “Фавст”, балетах “Дон Кіхот”, “Серпанок Пєреті” та ін. 

photo-lviv.in.ua​​ 

У 17-річному віці Рома разом із мамою змушена була емігрувати до Відня. Із відзнакою закінчила хореографічний відділ Віденської музичної академії. Філософії танцю й інтерпретації навчали її такі відомі майстри модерного танцю, як Гаральд Кройцберґ та Ґрете Візенталь. 

Українська танцівниця Рома Прийма, яка підкорила світову сцену 1/1

Гаральд Кройцберґphoto-lviv.in.ua 

Далі як прима-балерина виступала в театрах Австрії, зокрема в Інсбруку (солістка балетної трупи Національного театру) і Зальцбурзі. Обрала собі модерновий стиль – віґманівський, для якого були характерні виразна композиційна будова, індивідуальний вислів, пластичність рухів і глибокий зміст. 

Українська танцівниця Рома Прийма, яка підкорила світову сцену 1/1

Ґрете Візентальphoto-lviv.in.ua​​ 

Після переїзду до Канади Рома Прийма виступала як солістка в Королівському балеті у Вінніпезі, танцювала в театрі знаменитої балерини Рут Сорель у Монреалі. 1951 р. стала громадянкою США і оселилася в Нью-Йорку, де танцювала із відомою танцювальною групою Марти Ґрем.​ 

Українська танцівниця Рома Прийма, яка підкорила світову сцену 1/1

Марта Ґремphoto-lviv.in.ua 

Разом із мамою як акомпаніатором Рома Прийма з оригінальною програмою “Танці і характери України” вирушила у концертне турне культурними центрами Канади, Північної і Центральної Америки й упродовж п’яти років концертувала Європою і найбільшими містами США. Як хореограф-постановник тяжіла до драматичного, експресивного мистецтва, в якому намагалася розкрити таємниці людської підсвідомості. Водночас надзвичайно вміло у своєму індивідуальному танці поєднувала класичний вишкіл та український фольклор.​ 

Українська танцівниця Рома Прийма, яка підкорила світову сцену 1/1

photo-lviv.in.ua​​ 

1963 р. у Римі одружилася з оперним співаком (бас-баритон) Юрієм Богачевським, і невдовзі молоде подружжя вирушило у спільне турне Італією, згодом витупало в Австрії, Швейцарії, Німеччині.​ 

Українська танцівниця Рома Прийма, яка підкорила світову сцену 1/1

Рома Прийма разом із чоловіком, Юрієм Богачевським, США, 1964 р.photo-lviv.in.ua 

Після повернення до США Рома створила власну школу балету та українських народних танців у Нью-Йорку, Йонкерсі, Ньюарку. Балетна школа Прийми здобула популярність своїми великими балетними постановками – “Попелюшка” (1967 р, у головній ролі – відома українська співачка Квітка Цісик, яка навчалася у цій школі), “Квіт папороті” (1970), “Пригоди Пер Ґінта” (1973). Як педагог провадила для дітей літні курси-табори українських танців, які були дуже популярними серед українства в еміграції. 1978 р. створила і стала мистецьким керівником ансамблю “Сизокрилі” в Нью-Йорку, в якому танцювали діти і молодь.

 

​ 

Українська танцівниця Рома Прийма, яка підкорила світову сцену 1/1
Квітка Цісик у ролі Попелюшки та маленькі “мишки” в однойменному балетному спектаклі у постановці Роми Приймиphoto-lviv.in.ua 
Українська танцівниця Рома Прийма, яка підкорила світову сцену 1/1
Учениці балетної школи Роми Прийми​photo-lviv.in.ua

1992 р. здійснилася заповітна мрія української танцівниці – вона разом із ансамблем “Сизокрилі” та своїми дітьми відвідала рідну землю і виступила у Львові, Києві, Харкові й Івано-Франківську. Навіть на схилі літ Рома Прийма-Богачевська дивувала навколишніх своєю життєрадісністю і невтомною енергією. Відійшла у вічність у травні 2004 року.​ 

Українська танцівниця Рома Прийма, яка підкорила світову сцену 1/1
Танцювальний ансамбль “Сизокрилі”photo-lviv.in.ua 
Українська танцівниця Рома Прийма, яка підкорила світову сцену 1/1
Рома Прийма-Богачевська на верховинській сценіphoto-lviv.in.ua

Легендарна прима-балерина все своє життя присвятила служінню Терпсихорі, пам’ятаючи при цьому про своє походження і популяризуючи на кожному кроці свою національну культуру. Як хореограф у кожний свій танок вносила частинку рідної землі – елементи народних традицій і легенд. Європейські критики називали Рому Прийму-Богачевську артисткою, яка мовою рухів відкривала таємниці людської душі, а у пам’яті колег і учнів вона залишилася тим добрим вогником, який запалював серця любов’ю до мистецтва і всього прекрасного.