Музика трьох поколінь Моцартів зазвучала у старому трамвайному депо

logo


10 грудня три покоління Моцартів знову зібрали львівських шанувальників класичної музики на незвичну імпрезу. У старому трамвайному депо відбулась інавгурація фестивалю LvivMozArt, ініційованого Оксаною Линів – випускницею Львівської Національної музичної академії ім. М. Лисенка, а зараз – диригенткою та асистенткою Генерального Музичного Директора Баварської державної опери Кирила Петренка (батько котрого, до слова, також родом зі Львова).

Вона залучила для здійснення своєї художньої ідеї представників мистецької та бізнесової еліти Львова. У рамках цього фестивалю, за підтримки Міністерства закордонних справ України та Бетовенського фестивалю з Бонну, відбудеться створення Молодіжного симфонічного оркестру України, який провадитиме Оксана Линів в часі концертного гранд-туру містами України та Німеччини.

Трішки передісторії

Серед всіх світових музичних геніїв саме Моцарта – а властиво, три покоління Моцартів: Леопольда, Вольфганга Амадея та Франца Ксавера – у Львові огортає особлива аура. Адже галицьке місто слушно пишається тим, що тут коло 30 років (1808 – 1838) жив і творив молодший син геніального віденського класика Франц Ксавер Моцарт, діяв як педагог, капельмейстер і піаніст, працював у аристократичних родинах, заснував Товариство св. Цецілії та Інститут Співу при ньому. Першим виступом хору зазначеного Товариства став історичний концерт, організований Ф.К.Моцартом в 35-річчя смерті батька, 5 грудня 1826 р.

Радянська епоха намагалася стерти з пам’яті львів’ян сторінки їх мистецької історії, тож про сина Моцарта у Львові ніхто не смів навіть згадувати. Та після здобуття Незалежності розпочинається активне наукове та мистецьке відродження спадщини Ф.К.Моцарта. В 1997 р. було засноване Моцартівське товариство у Львові, його першим головою став професор Дмитро Колбін, автор численних розвідок, присвячених «львівському Моцарту».

Відтоді музика Франца Ксавера Моцарта увійшла в репертуар львівських колективів, була записана на компакт-дисках, про неї з’явились наукові статті. Ряд оригінальних програм з новим прочитанням музики трьох Моцартів, пропонували оркестри «Віртуози Львова» (художній керівник Сергій Бурко), «Академія» (художні керівники Мирослав Скорик та Артур Микитка), вокальний ансамбль «A capella Leopolis» (засновник Роман Стельмащук), піаністи Йожеф Ермінь, Андрій Драган та багато інших.

Грудень – особливий місяць у вшануванні Моцарта – цьогоріч ознаменований кількома знаковими подіями. 4 грудня в соборі св. Юра відбулися «Моцартівські вечори у Львові». Оркестр «Віртуози Львова» під орудою Сергія Бурка виконував твори В. А. та Ф. К. Моцартів і Максима Березовського. А10 грудня три покоління Моцартів знову зазвучали у старому трамвайному депо.

Моцарт у депо

Драматургія концерту, підбір репертуару, режисура, дизайн запрошень і програмок та менеджмент був здійснений з добрим знанням психології публіки. Вже сама форма, яка вмістила світський раут, презентацію проекту та концертну програму, нагадала давню львівську традицію з часів Франца Ксавера: поєднання товариського спілкування з концертом. Розмови за келихом шампанського, філіжанкою кави, невимушена атмосфера настроювали на особливий лад.

Німецький режисер Міхаель Штурм блискуче використав всі візуальні ефекти – підсвічування старих цегляних стін, велику кулю на стелі, що мінилась різними барвами відповідно до настрою музики, зміни просторового розміщення виконавців.

Окреме «браво» належить організаторам та диригентці за підбір програми і обраних колективів та солістів. Твори трьох Моцартів ефектно доповнювались композиціями різних епох і націй. Оксана Линів виступила з чудовим симфонічним колективом – академічним симфонічним оркестром «INSO-Львів», знаною хоровою капелою «Дударик» та вельми цікавими солістами, з Мюнхена: Анною Ель-Хашем (сопрано) та Віктором Андрійченком.

Рідкісний голос Андрійченка – контратенор – дозволив виконати барокові та класичні арії (досвідчені меломани одразу пригадали виступи незабутнього Василя Сліпака в його студентські роки…). Іншою «родзинкою» концерту став виступ Саші Рекерта на сконструйованому ним самим інструменті верафоні – відродженій скляній гармоніці, для якої писав свою музику ще сам Моцарт. Його Адажіо для скляної гармоніки стало одним із репертуарних відкриттів концерту.

Як це було?

Загалом рівень виконання амбітної різнопланової програми був направду високим і достойним найповажнішої європейської естради: кожен з творів прозвучав в стилі, коректно, продумано з огляду форми і балансу звучання.

У перерві рецензент попросила поділитись враженнями знаних музикантів. «Оксана дуже виросла за ці роки. В неї інформативні жести, прекрасне музикантське чуття. Цікаво підібрана програма дозволяє їй розкритись у різних гранях свого обдарування», – розповів Богдан Дашак, доцент ЛНМА ім. М. Лисенка, перший викладач О. Линів з диригування.

«Манера диригування Оксани мені близька, вона не просто веде за собою оркестр, але й вміє пластикою виразити зміст творів для публіки. В її манері є залізна чоловіча воля, а водночас виразність, притаманна тільки жіночій грації. Знаю її давно, пишаюсь, що був причетний до її професійного зростання. Переконаний, що на неї чекає велике майбутнє», – вважає Мирон Юсипович, диригент Львівського національного театру опери і балету ім. С. Крушельницької.

«Фантастичне виконання! Оркестр прекрасний, цікаво підібрана програма, багато нового і неочікуваного», – говорить Зьонке Лентц, директор Національного молодіжного оркестру Німеччини.«Музиканти оркестру дуже мотивовані у своїй професії, з ними добре грається, якщо ж ще додати до цього енергетику диригентки – то отримуємо прекрасний результат», – додає Саша Рекерт, соліст.

«Видно було, що Оксана дуже хвилювалась, хотіла показати максимум можливого. Та загалом я радий, що врешті зазвучали твори, які надто рідко можна почути у Львові. Це був добрий і цікавий концерт», – вважає Юрій Луців, патріарх львівської диригентської школи.

Фото: LvivMozArt