Директор Львівського палацу мистецтв розповів про скандал з орендою частини палацу

logo


Рішення Львівської облради віддати в оренду терасу Львівського палацу мистецтв, а особливо намір орендарів засклити її викликали скандал не лише у мистецькому середовищі. Чи була аж така нагальна потреба у цьому? І якщо у Палацу мистецтв справді не було іншого способу залучити додаткове фінансування, то чому переможцем стала компанія, яка запропонувала найнижчу ціну? На ці та інші питання в ефірі програми ZAXID.NET LIVE готовий відповісти директор Львівського палацу мистецтв Юрій Візняк. Доброго вечора.

Вітаю, доброго вечора.

Поясніть, навіщо взагалі було віддавати в оренду частину Палацу мистецтв?

Ну, загальновідомо, що Львівський палац мистецтв є культурно-мистецьким центром…

Комунальним…

Комунальним, з частковою фінансовою підтримкою з обласного бюджету. Завдання нам ставлять, відповідно, і профільний департамент з питань культури, і управління майна – нам ставлять певні завдання щодо фінансових надходжень тощо. І ми, зрештою, над тим і працюємо.

Тобто ви маєте приносити прибуток, так?

Ми маємо приносити прибуток, так. Позаминулого року я був призначений виконувачем обов’язків. За мого попередника палац отримав 1 мільйон 200 тисяч. Відповідно, коли я вже став керівником (я був рік виконуючим обов’язки, неповний рік – 9 місяців) ми отримували біля 3 мільйонів. Зараз ми вже вийшли на 4 мільйони гривень. Тепер в нас вже є завдання 5 мільйонів гривень отримати в 2020 році.

Але я не про це. В нас минулого року було біля 200 різноманітних культурно-мистецьких заходів. З них біля 60 виставок художників, художніх виставок, конференцій, пленери і так далі, і так далі. Але хочу наголосити, що левова частка заходів у нас відбувається на безкоштовній основі. В нас художники не оплачують за виставки, у нас за зверненнями з обласної ради, з міської ради, в тому числі (в нас хороша співпраця з містом) – цей же «Товаровиробник» та інші заходи. Ми, відповідно, по листах, які поступають від установ обласної ради, відповідних департаментів тощо – ми надаємо це безкоштовно.

То ці ярмарки – вони у вас безкоштовно відбуваються?

Ні-ні, «Товаровиробник» у нас проплачується. Я маю на увазі – ми, наприклад, співпрацюємо з Галицькою районною адміністрацією. Я кажу це як приклад.

Загалом у нас назбирується біля 200 різноманітних заходів. Звичайно, ми маємо проплачувати енергоносії і так далі, і закривати частину зароблених коштів на ті заходи, які в нас відбуваються на безкоштовній основі. Окрім цього, в нас є 9 тисяч метрів квадратних загальної площі – зрозуміло, що це зі складами. Окрім виставкових площ (у нас є 6 виставкових залів), є три конференц-зали, музей Шевченка, концертний зал.

Нещодавно ми в цокольному приміщенні віддали в оренду 300 метрів квадратних, де раніше був склад, де лежали піддони-склоблоки – практично кілька років це приміщення взагалі не використовувалося. В нас успішно відбувся конкурс через обласну раду – і зайшли PM Gallery. Це Надія Теслюк, де є сучасний культурно-мистецький центр, де відбуваються заходи.

Це приватна галерея?

Приватна галерея. Вона відповідає нашому духу, нашому покликанню Палацу мистецтв – і це абсолютно нормально. Окрім цього, у нас також є приміщення в цокольному поверсі, які фактично не використовуються як непридатні для художніх виставок – ми віддали в оренду. Наприклад, [група] Joryj Kłoc у нас проводить репетиції та інші.

Добре. Поясніть мені – Львівський палац мистецтв збирається заробляти гроші тільки орендою, здачею в оренду приміщень?

Ну, чому здачею… Левова частка тих заходів, які відбуваються, – наприклад, Гал-ЕКСПО проводить, виставка «Дентал», ювелірна виставка, той же наш відомий Форум [видавців] і т. д.– вони з нами, звичайно, мають відповідні умови, вони нам проплачують.

Так, я розумію. Але що ювелірна виставка, стоматологічна виставка, товари білоруських виробників взагалі мають до мистецтва?

Товарів білоруських у нас зараз і немає. Ну, так вже було традиційно запроваджено, що, відповідно, та ж стоматологічна та інші виставки відбувалися в Палаці мистецтв – вони проводять там ці виставки вже більше десяти років. В тому числі й наш загальновідомий Форум [видавців], який вже також більше 10 років проводив.

Я спеціально у п’ятницю пішов у Палац мистецтв, купив квиток. Що мене здивувало: я був єдиний відвідувач на весь Палац. Служителька мене навіть перепитала: «Ви турист?» Тобто я так розумію, що виставки, які там відбуваються, не дуже приваблюють відвідувачів – м’яко кажучи. Може, в цьому проблема?

Дійсно, художні виставки… До речі, унікальні в нас відбуваються виставки. В нас була виставка Туровського минулого року – це США, і багато-багато інших.

Я маю на увазі те, що зараз відвідувачів нема.

Так, є певні проблеми. В нас традиційно приходять на відкриття виставки художника. Переважно художник виставляється на два тижні – це в нас так заведено. Зрештою, не я приймаю рішення – в нас є створена художня рада, куди входять народні художники, і всі виставки, які відбуваються, вони проходять художньо-мистецьке скерування, вони проходять через рішення художньої ради.

Але те, що є певна проблема з відвідувачами, – це я хочу наголосити. І ми працюємо над тим: у нас створений відділ засобів масової інформації, в нас працює четверо людей, ми намагаємося максимально це розганяти… Окрім цього, в частині популяризації і залучення цього ж відвідувача – у нас зараз є і ми роздаємо нульові квитки на школи і т. д. Нам важливо, щоби ті чудові твори, які представлені в Палаці, в нас вони були максимально представлені.

Одним з аргументів, коли стало відомо про здачу в оренду цієї тераси (принаймні на сторінці в Facebook вашого Палацу мистецтв), було сказано, що «нам ніколи не буде забагато виставкових площ» і так далі. Але у вас дуже багато вільного місця – весь перший поверх взагалі не задіяний, взагалі там нічого немає.

Ні, 2020 рік фактично в частині художніх виставок та інших заходів у нас розписаний. Є питання в тому, що дійсно дуже мала кількість відвідувачів на художні виставки, на виставки художників. Минулого року ми від продажу квитків отримали 80 тисяч гривень – ви ж розумієте, що це дуже мало. І тому стало питання, власне…

Я повернуся зараз до нашої галереї. Сама галерея – знаєте, святе місце пустим не буває. Галерея – це ж відкритий простір, це ж не є приміщення, вона може працювати тільки літом. На жаль, там не завжди відбувалися позитивні заходи. Наприклад, та ж сама виставка (яка і раніше була, і до мого призначення) індійських товарів – що я абсолютно проти того, щоби такі виставки там відбувалися, і ми все будемо робити для того. Наприклад, був у нас фестиваль винограду і лози («Галицька лоза») за поданням департаменту АПК, який проводився на території Палацу мистецтв – я також вважаю, що це не наше покликання. Але була вільна територія, і тому завжди…

Ви про терасу?

Про терасу. В нас спочатку стояло питання, щоби зробити її сучасною і щоб вона працювала – і працювала власне в культурно-мистецькому спрямуванні.

Поясніть, як вона буде працювати в мистецькому спрямуванні, якщо там буде, скорше всього, ресторан.

Мова не йде про ресторан. Мова йде про те, що… Перш за все, ініціаторами проведення і залучення реконструкції тієї галереї – це при умові, якщо буде запропоновано перспективний план, цей план пройде обговорення громадськості – мається на увазі, переможцем цього конкурсу. Цього, чи міг би бути інший переможець – ми ще потім до цього перейдемо. Але мова йде про те, що він мав би пройти певне обговорення і певні погодження, відповідно, і з архітектором-розробником проекту, і з культурно-мистецьким середовищем, і так далі.

Єдине, коли до нас звернулися ряд громадських організацій (їх було більше двадцяти, нам передали власне ті підписи), власне громадськість виступила з такою ініціативою, щоб на терасі Палацу мистецтв створити культурно-креативний мистецький простір. Це ж ініціаторами був ряд громадських організацій. Після цього я відповідне звернення розписав на комерційний відділ, на юриста і так далі. І керівником комерційного відділу було ініційоване проведення засідання нашої художньої ради, куди входять і народні художники, і так далі.

І потім був оголошений конкурс.

І ми, власне, це питання обговорили. І ми хотіли почути спільну думку із колективом: як далі рухатися, чи нам це потрібно, не потрібно. Якщо навіть так – на яких умовах ми можемо погодитися на оренду цього простору. І умови були визначені – є протокол засідання художньої ради, які мають кілька ключових моментів. Я зараз їх озвучу.

Перше: тераса має використовуватися виключно для художньо-мистецьких заходів. Наступне: орендар має забезпечити для проведення Форуму видавців вільний простір – тому що ми розуміємо важливість цього Форуму в частині популяризації книги і українського книговидавця, це однозначно. Наступне: під час проведення заходів на тій площадці однозначно ми би хотіли бачити спільно за поданням Палацу мистецтв на мольбертах виставки художників.

Тобто, іншими словами, якщо там буде кафе чи… Мова йде зараз, орендар нам запропонував кілька варіантів…

Я розумію. Дивіться – просто весь Палац мистецтв за рік (ви сказали) заробив 80 тисяч гривень на квитках.

Але ми заробили 4 мільйони гривень, в тому числі, і за рахунок орендарів.

Я просто хочу пояснити логіку питання. Натомість оці переможці конкурсу ТзОВ «Львівські події» платитимуть близько 700 тисяч в рік (так виглядає, принаймні в перший рік). У договорі вказано, вони мають внести якісь покращення необоротні на 15 мільйонів гривень.

Це в договорі відображено.

І, по вашому, вони відіб’ють ці гроші мистецькими виставками?

Ну, ви знаєте, питання… Не ми ж були організаторами конкурсу.

Я розумію.

Нам було висловити нашу позицію в частині того, на яких умовах Палац готовий був передати в оренду, погодитися…

Ви кажете – вашою умовою було, що на цьому просторі буде виключно проведення культурно-мистецьких заходів.

Так. Мова йде про проведення концертів, мова йде про проведення конференцій, мова йде про те, що, можливо, там і буде якийсь харчовий блок – ми абсолютно не заперечуємо. Ми говорили лише про те, що під час проведення конференцій, концертів і так далі за нашим поданням ми б хотіли бачити там якісь додаткові виставки скульпторів і так далі. Ми можемо собі їх забезпечити і у внутрішніх приміщеннях, нам їх абсолютно вистачає.

Слухайте, можна зробити ресторан, повісити на стінах картини – і сказати, що це мистецька галерея.

Абсолютно. Коли відвідувачі мають можливість за кавою оглянути твори митців – ми не бачимо в тому нічого поганого.

Ви кажете, що багато популяризуєте свою діяльність.

Ну, я не кажу «багато» – ми хочемо…

Принаймні чомусь про намір здати в оренду стало відомо вже після того, як все відбулося. Чому ви не популяризували в соцмережах, чому ви не давали оголошення про проведення цього конкурсу хоча б в системі Prozorro, де всі можуть побачити, – а дали в газеті «За вільну Україну плюс», якої взагалі не існує?

Ви ж знаєте, що Львівський палац мистецтв лише висловив свою позицію і кілька пунктів, на яких ми готові були погодитися на цю оренду: культурно-мистецьке спрямування, Форум, 15 мільйонів інвестицій, оплата палацу. Ми написали в пункті, що «згідно з нормативно-грошовою оцінкою – але не менше 50 тисяч гривень». Це було ще до конкурсу.

Чому? Тому що саме тераса – це відкритий простір, там дуже низька оцінка. Тобто ми висловили своє бачення. А далі управління майна [Львівської облради] в рамках чинного законодавства, власне, і оголошувало і проводило цей конкурс, який відбувся. Конкурс був проведений до 1 лютого, лише 1 лютого власне вступили в дію. До речі, зараз ще не в повній мірі, ще положення про проведення самої процедури.

В нас небагато часу, а питань ще в мене достатньо лишається. Поясніть: в оголошенні йшлося про те, що щорічний благодійний внесок… До речі, чому благодійний? Це ухиляння від податків?

Ні, ну він відповідно по угоді проплачується на розвиток Палацу. Це абсолютно…

Добре, а чому він благодійний? Бо за оренду ви би мали сплачувати податки…

Ні, орендна плата визначається управлінням майна в частині одного із пунктів проведення конкурсу. Додаткові умови підписує, як було визначено конкурсною комісією, де один з пунктів було – заключити з Палацом додаткову угоду. Якраз власне додаткова угода і передбачала ті рішення, які були прийняті художньою радою.

Ви поясните, чому власне благодійний, а не просто включити це в суму оренди?

Ну, в нас зараз, в даному випадку, десь так це і буде виглядати, що орендар платить…

Так, тільки з цього благодійного внеску ви не будете платити податок.

Палац так чи інакше сплачує податки з отриманих надходжень. Минулого року ми заплатили 900 тис. гривень податку.

Ще важливе питання. В оголошенні про конкурс йшлося про те, що буде щорічний благодійний внесок. Натомість вже в підписаному договорі вказано лише про одноразову виплату на 500 тисяч гривень, а наступні два роки – це вже по 50 тисяч гривень. Чому так?

Так, але крім цього також там є передбачено, як ми ще отримаємо 600 тисяч в частині орендної плати. Там ж є кілька пунктів.

Ну добре, орендна плата.

Орендна плата – не менше 50 тисяч гривень…

По 18 тисяч в місяць.

В нашому випадку це не менше 50 тисяч гривень. Ви ж подивіться уважно: наступний пункт – одноразова допомога на розвиток Палацу в цьому році – 500 тисяч, 15 мільйонів інвестицій, ну і в подальшому там є, з 2021 року там є 50, потім 100 тисяч.

Я просто до того, що договір трошки суперечить тому, що було оголошено. В оголошенні було вказано про щорічний благодійний внесок на 480 тисяч. Тут зараз виходить, що тільки в 2020 році ці орендарі заплатять вам 500 тисяч, а далі – по 50 тисяч.

Я ще раз наголошую, що додаткова угода не передбачала… Зрештою, ми і не мали результатів рішення конкурсної комісії, оскільки було перше засідання, яке прийняло рішення звернутися до Палацу всім учасникам, заключити додаткову угоду. А ми в додатковій угоді написали ті пункти, які були власне визначені художньою радою. Тому учасник, який до нас звернувся, – він і підписав цей договір.

Поясніть ще один момент. Облрада віддала це в оренду (комісія прийняла таке рішення) на 2 роки 11 місяців. Натомість у вас укладений договір, в якому вже до 2030 року розписано, і там після 2031 року, що вони мають платити по 50 тисяч. Це на якій підставі взагалі?

Це рішенням тої ж самої художньої ради… Ми розуміємо, що…

Послухайте, цього художня рада не приймає – це комунальне майно.

Комунальне майно управління буде діяти в рамках діючого законодавства. Якщо зараз вже будуть зміни в законодавстві, буде визначена процедура Prozorro – значить закінчаться 2 роки 11 місяців, відповідно орендар буде подаватися на Prozorro, якщо не буде умов і юридичних підстав продовжити цю оренду.

Ще раз на конкурс? Вони ж мають вкласти 15 мільйонів.

Так.

Я не зовсім розумію, в що там вкладати, але 15 мільйонів. Купу грошей заплатять – і що, коли вони програють [наступний] конкурс? В мене таке враження, що це вже домовлено, що вони будуть і далі.

В нас, і не тільки в нас, багато закладів, які проводили конкурси, автоматично оренди приміщень продовжувалися за попереднім законодавством, якщо орендодавець не мав певних зауважень чи не мав певних заборгованостей і т. д. Подавався лист про те, що структура не має застережень щодо продовження договору – управління майна автоматично цей договір продовжувало. Ми розуміли це: якщо зайде орендар, якщо він буде виконувати всі ті умови в рамках вимоги і діяльності Палацу мистецтв – ми абсолютно не будемо заперечувати щодо продовження самої оренди.

Добре, скажіть, а вас репутація орендодавців не хвилює? Бо, в принципі, до того вони не помічені в занятті мистецтвом. Натомість вони помічені в тому, що у них є нічні клуби і стрип-клуби. І якась така дуже дивна зміна…

Добре, а ви скажіть – ви є одним з кращих наших телевізійних каналів. По крайній мірі, ті перші, які заключили з нами додаткову угоду, чітко погодилися на ті пункти, які виставив Палац мистецтв: культурно-мистецьке спрямування, співпраця, Форум видавців, інвестиції на рівні 15 мільйонів і так далі. Запитайте, що інші два учасники там хотіли зробити, які до нас чомусь не звернулися.

Може, теж ресторан.

Можливо, це і мав там бути стриптиз-клуб? В першому варіанті ми спокійні, тому що всі умови, які були висловлені Палацом, вони ними підписані. Тому ми спокійні.

Два питання. Нащо це взагалі було робити? І питання, чому це задешево? Якщо ви вже стрип-клуб робите, умовно, то робіть його задорого – вам же потрібні гроші.

Ви ж чудово розумієте, що в Палаці стрип-клуб не те що не міг бути – він по суті не може там бути.

Окей. Велике питання з тим, щоб засклити терасу. Це ж має узгоджуватися якось з архітектором.

Я ж це озвучував.

Архітектор живий, [Василь] Каменщик.

Так, я ж це сказав на самому початку.

Ви узгодили?

Зараз є орендар, буде розроблятися відповідна погоджувальна документація, яка пройде погодження всіх інституцій – після цього буде обговорюватися питання із громадськістю і з художниками.

Тобто ви ще не обговорювали?

Так тільки ж конкурс відбувся і є переможець. Зараз буде розроблятися документація.

Дивіться, я зателефонував до Василя Каменщика. Він ще живий, все добре, активний архітектор. Як ви думаєте, як він відреагував на пропозицію засклити терасу?

Я не знаю.

Я вам скажу – він назвав це «повним ідіотизмом». Тобто я так розумію, що погодження з боку автора, архітектора, не буде…

Так не було. Тому що відбувся тільки конкурс, є визначений переможець. І власне зараз переможець, який заключив угоду з управлінням майна, маючи додаткову угоду з Палацом мистецтв, він буде подаватися на розроблення відповідної документації. А далі, якщо все буде відповідати чинному законодавству і так далі – буде погодження, не буде – тоді це вже не наші питання. Це запитання, в більшій мірі, є власне переможця конкурсу в частині погодження документації і так далі.

Зрозуміло. На жаль, час вже вичерпався. Нагадаю, що сьогодні у студії ZAXID.NET LIVE був директор Львівського палацу мистецтв Юрій Візняк. Мене звати Олег Онисько, побачимося за тиждень.