Зі Львова лобіюють зміни до закону про театр, щоб зупинити свавілля гібридних директорів

logo


21-22 лютого у Києві відбудуться перший і другий тури виборів керівника Львівського національниого академічного театру опери та балету імені Соломії Крушельницької. У Львові заявили про порушення процедури на зборах колективу театру.

Про це велася мова на пресконференції “Приватні” театри за державні кошти або корупція у мистецтві по-українськи”, що відбулася у Львівському пресклубі, пише Dailylviv.com.

Народний артист України, професор, кандидат мистецтвознавства, заступник голови західного відділення Національної спілки театральних діячів України Олег Петрик розповів, що за чинним законодавством вибори директора театру відбуваються комісією з дев’яти осіб, яка засідає в Міністерстві культури та інформаційної політики. Троє членів комісії – представники міністерства, троє – від громадських організацій і троє – від трудового колективу, але не його штатні працівники.

За словами Олега Петрика, в театрі опери і балету, порушуючи процедуру висунення і голосування, трьох представників обрали за пропозицією від адміністрації, не давши іншим членам колективу запропонувати альтернативні кандидатури. 

– На зборах з вибору ченів комісії не дали оголосити всіх кандидатів у члени комісії. З колективу не дали запропонувати своїх кандидатів. Зрежисирували збори, – заявив Олег Петрик. 

Його слова підтвердив Роман Ковальчук, заслужений артист України, соліст Львівського національного академічного театру опери та балету імені Соломії Крушельницької:

– Відбулися збори колективу, на яких висувалися три особи до конкурсної комісії. Такого фарсу я ще не бачив. Усе робиться в стислі терміни, щоб ніхто не встиг підготуватися. Наймають охорону. Коли розпочали збори, заступник гендиректора Тарас Курчик проголошує себе головним. Вибирає голову зборів, але ще далі продовжує головувати: ставить на голосування секретаря зборів. Вибирають секретарем начальника відділу кадрів. Христині Козак (художниці театру – DL) не надав можливості висунути свого кандидата. Представника міністерства не було. Дивилися це в онлайн режимі. Була одна камера, яка знімала лише своїх людей у театрі, яких посадили по центру і те, що говорилося в мікрофон. Я ризикнув, підняв питання і, думаю, моє перебування після цього в театрі буде унеможливлене. Бо я вже знаю ті репресії. 170 людей звільнено з театру… Голова оголосив результат без підрахунку лічильної комісії, чим і спалив себе за повною програмою.

Dailylviv.com довідався від заступника генерального директора Львівського національного академічного театру опери та балету імені Соломії Крушельницької Тараса Курчика, кого саме обрали у “виборчу” комісію на зборах трудового колективу. Генерального директора-художнього керівника Київського національного академічного театру оперети Богдана Струтинського, головного диригента і художнього керівника Національного заслуженого академічного симфонічного оркестру України Володимира Сіренка, народного художника України, професора і академіка НАМ України Любомира Медвідя. 

Надати зборам колективів закладів культури вирішальної ролі у конкурсній процедурі призначення керівників шляхом таємного голосування, що усуне ризик корупційної складової у конкурсній процедурі, – це одна з пропозицій змін у законодавство, про що розповів на пресконференції Василь Надюк, їх розробник. Над поправками і доповненнями почали працювати ще в 2016 році. Обсяг змін і доповнень – більше 40 пунктів. Також слід розділити посади директора і художнього керівника, щоб уникнути зловживань однієї особи. Законопроєкт передбачає, за європейським зразком, запровадження різних термінів контрактів для різних груп творчих працівників художнього та артистичного персоналу – до 3-х років, 5 років і на термін до досягнення пенсійного віку. А також процедуру дострокового розірвання контракту з директором або художнім керівником за участю колективу закладу культури шляхом таємного голосування, що стимулюватиме керівників виконувати задекларовані програми розвитку закладу культури, не порушувати чинне законодавство України та колективну угоду. 

– Людина, яка стає директором театру, він – цар і бог, – каже Олег Петрик. – Потрібні контролюючі функції як всередині театру, так і ззовні. В управлінні театром важливим є надання функцій творчій складовій, яка має бути вирішальною, а директор і адміністрація – виконавчою. Це – найважливіше. Це головні речі, які треба змінити в законодавстві про театр. Коли адміністратор, який погано розуміється на творчості, нагинає всю творчість під своє его. Головне – це творчий працівник, який став максимально незахищеним. Ми це побачили в багатьох театрах України і, зокрема, в наших театрах Марії Заньковецької і Оперному. Як керівники театрів, скориставшись змінами в законодавстві, з театру опери і балету вигнали 170 осіб і з театру Заньковецької також велику кількість.

Андрій Сніцарчук, заслужений артист України, актор Національного драматичного театру імені Марії Заньковецької, підтвердив цю львівську проблему:

– Якщо розповідатиму, як у нас все відбувається, то моя промова буде ідентичною до слів колег – лише поміняю прізвища. Закон 955-8, об’єднавши посади директора і худкерівника, породив гібридного директора. Він будує авторитарну систему шляхом залякування, тримання в страху працівників – і все це за державний кошт. Сотні тисяч, млн грн кидаються на премії – собі, команді, на абсолютно ніякі вистави, які списуються за кілька місяців, сотні тисяч йдуть на судові витрати. За останні два роки у нас директор програв 13 судів з працівниками. Театр уже три роки намагається довести і громадськості, і нардепам, і міністерству, що ми не боремося з конкретними людьми, а за зміни в законодавстві. Бо так у всій Україні.

Разом з чинним гендиректором-художнім керівником Львівського національниого академічного театру опери та балету імені Соломії Крушельницької Василем Вовкуном на конкурс у міністерство подали також свої кандидатури Олег Петрик, Роман Ковальчук та Ігор Муравйов, скрипаль Львівського національного академічного театру опери та балету імені Соломії Крушельницької, диригент. Троє останніх публічно на пресконференції висловили багато претензій до стилю і методів керівництва театром Василя Вовкуна, якого називають – разом з тодішнім міністром культури Євгеном Нищуком – співавтором об’єднання посад гендиректора і художнього керівника, що призводить до різних творчих і матеріальних зловживань. За словами, Петрика, ініціативна група надіслала Василеві Вовкуну запрошення на цю пресконференцію, але він не прийшов.

– Маючи досвід праці в австрійській агенції “Да капо”, яка організовувала концерти в кращих театрах і концертних майданчиках Європи, я міг побачити, як насправді може бути. Тому подав свою кандидатуру на конкурс для обрання директором оперного театру, – сказав Ігор Муравйов. – Культура – це одна з найсильніших доріг наших до Європи. Я би хотів, щоб ми побудували наше середовище на найвищому рівні. Мені поталанило, що я народився не в Радянському Союзі, а вже за часів незалежної України, і я не хочу бачити Радянський Союз у себе вдома. Стоячи на Майдані, я стояв за зміни, за демократичність, за те, щоб все було відкрито і прозоро.

Перше засідання конкурсної комісії щодо добору кандидатів на посаду генерального директора-художнього керівника Львівського національного академічного театру опери та балету імені Соломії Крушельницької відбудеться 21 лютого 2022 року о 10:00 в приміщенні Міністерства культури та інформаційної політики України (вул. Івана Франка, 19, м. Київ, каб.102).

Відео: Львівський пресклуб