Культура під час карантину: як львівські театри адаптувалися до нових умов роботи

logo


В Україні триває карантин, але це не привід забувати про культуру. Безліч міських установ, у тому числі й театри, продовжують тішити глядачів виставами онлайн або ж готують прем’єри. Як вдалося адаптуватися театрам до роботи на карантині та чи вдалося, з чого почнуть після його завершення та чи планують літні канікули – розповіли художні керівники восьми львівських театрів: Національного театру імені Марії Заньковецької, театру Лесі Українки, театру Леся Курбаса, театрів «І люди і ляльки», «Melpomena», «Око», «Живаго», «З вулиці на сцену».

Хоча вистави Національного театру імені Марії Заньковецької перенесли, театр і надалі проводить творчу роботу. Колектив працює над двома виставами на Великій сцені («Сатисфакція» у постановці Станіслава Мойсеєва; «Каліка з острова Інішмаан» реж. Орест Огородник), та на Камерній сцені («Буна» реж. Ігор Білиць; «Злодій» реж. В.Сікорський; «Життя P. S.» реж. Н. Павлик). Репетиції відбуваються згідно з внутрішнім планом роботи – онлайн.

До нового режиму роботи допомагає адаптуватися бажання здійснити все заплановане. Генеральний директор-художній керівник Андрій Мацяк розповів, що уже провели попередні перемовини з Максимом Голенко, головним режисером Дикого театру про постановку «Тригрошової опери» в незвичній для театру локації – львівському найстарішому в Україні трамвайному депо. Вадим Сікорський планує поставити «Конотопську відьму», львівська режисерка Галина Воловецька працює з драматургом Олесею Новосад над текстом п’єси, дія якої відбувається у мистецькому середовищі Львова 1930-х. Тому після карантину колектив театру планує відновити показ вистав та продовжити роботу над постановками вже на сцені.

Директор-художній керівник театру «І люди і ляльки» Олексій Кравчук поділився: «Як і в кожної медалі, так і в карантині є дві сторони: з одного боку, дуже сумно, що театр не може працювати у повному обсязі, а з іншого – актори зараз мають можливість більше займатися самоосвітою, відповідно колектив робитиме все, щоб театр функціонував і створював добрі події та акції, які висвітлюватимуть більш позитивні настрої і даватимуть людям надію на краще». 

Після карантину планують насамперед генеральне прибирання приміщення театру, почнуть відновлення репертуару, адже потрібно буде провести репетиції всіх вистав, щоб вони продовжували життя на сцені. І найголовніше  – це випуск нової вистави «Діти Ноя» у постановці київського режисера Михайла Урицького. Триватиме підготовка проведення фестивалю в реальному часі, а не лише в режимі онлайн.

У театрі Леся Курбаса триває робота над прем’єрою: доопрацьовують сценографію та костюми, проводять індивідуальні репетиції з режисером, щоб одразу після закінчення карантину зробити прогін вистави і за тиждень випустити прем’єру. За словами директора-художнього керівника театру Олега Цьони адаптуватися до нових умов допомогли любов до роботи, ініціативність кожного і всіх, відповідальність, креативність і бажання працювати. Після карантину колектив почне з прем’єри і репертуару, за яким вже дуже скучили як глядачі, так і вони самі. Літню відпустку традиційно планують в липні, але час і події можуть внести свої корективи.

Директорка-художня керівниця театру Лесі Українки Ольга Пужаковська наголосила, що готовність команди театру працювати в нових умовах допомогла адаптуватися до способу роботи, який склався. Майже щодня колектив стикається з новими викликами, бо ніколи раніше так інтенсивно не працював у онлайн-форматах. «Це доволі складно, але мене захоплює, як мобілізується команда театру і як швидко ми адаптовуємось і десь навіть перекваліфіковуємось у формуванні нових процесів і механізмів своєї роботи. Крім того, ми маємо потужний позитивний фідбек своєї аудиторії. А це дуже надихає!», – зазначила директорка театру.

Після закінчення карантину команда збирається на каву в дворик театру. Але якщо без жартів, то вже складено декілька планів дій і все залежить від умов, які запропонує уряд чи місто. Бо зараз колектив, як і всі довкола, знаходиться в «підвішеному стані» та налаштований не дуже оптимістично щодо пост-карантинного часу, тому вже підготувався до того, що ще не скоро буде грати вистави в звичному режимі. Але попри це, більш оптимістично команда налаштована, щоб завершити виробництво вистави «Голубі олені» до кінця цього сезону, прем’єра якої мала відбутися 11 квітня 2020 року. Деякі інші заплановані проєкти були перенесені у наступний сезон, а від деяких довелося взагалі відмовитися. Літні канікули у театрі плануються, адже всі заслужили відпочити після насиченої і напруженої роботи. 

«У нас маленький колектив, тому дуже непросто так інтенсивно запускати нові процеси. У мене особисто часу поменшало, а роботи не те, щоб стало більше, але процес суттєво ускладнився. Багато ресурсу йде на підтримку комунікації, оскільки без живого спілкування це в рази складніше. Тому, оскільки наша робота активно продовжується і вона справді напружена в часі карантину, то справжній відпочинок потрібен всім», – додала Ольга Пужаковська.

Для художнього керівника театру «З вулиці на сцену» Ігоря Онисько і його театру нові умови – нові виклики, а нові виклики дають нові можливості. Велику роль відіграє згуртованість у команді. Оскільки колектив у театрі – дуже різносторонній, то цей сплав досвіду та креативу завжди намагаються інтегрувати в конструктив. Тому адаптивність театру «закладена» в колективі.

Після карантину відновлять графік репетицій, адже так і не відбулася вистава  «Майже Гоголь майже Вій», показ якої був запланований у березні. Продовжиться підготовка прем’єри, над котрою робота триває вже кілька місяців. Що саме це буде – інтрига для глядачів, але обіцяють неочікуваний і новий формат для театру. Літніх канікул колектив не планує, а якщо ситуація дозволить, то є бажання після такої довгої перерви працювати. Бо театр для них – величезне задоволення, і позитивні емоції відкладати «в довгу шухляду» ніхто не збирається.

«Театр дуже потрібен глядачу. Театр онлайн – це не театр. Це схоже на кіно, на запис вистави, на виставу, яка йде наживо, але перед камерою, але власне театр – це зустріч глядача з актором, обмін енергетикою», – зауважила художня керівниця театру «Melpomena» Анна Матійченко. 

Колектив «Melpomen’и» після карантину продовжить театральний сезон виставою «Діді і Дада» у Віденській кав’ярні, аби почати новий період ніжним музичним акордом і прем’єрою, підготовка якої зараз триває в онлайн-карантинному режимі. Назву команда театру тримає в секреті. Відомо, що це буде комедія, щоб люди відпочили морально. Літні канікули в театрі плануються, адже це особливість театрального сезону, але все залежатиме від ситуації в державі і того, як поводитиме себе театральна спільнота. Тривалість цього театрального сезону вперше в історії буде змінна.

«До нових умов адаптуватися допомагаємо одне одним», – підкреслила художня керівниця театру «Око» Галина Риба. Щодня команда театру проводить онлайн-конференції, де планує свою роботу, народжуються нові ідеї, актори спілкуються та підтримують одне одного. У театрі розпочали роботи над двома новими постановками, цим і планують зайнятися після завершення карантину. Влітку колектив піде на канікули, адже карантин – не канікули, а інші умови роботи.

Театру «Живаго» до нового режиму допомагає адаптуватися готовність колективу підтримувати зв’язок, не порушуючи правил карантину, та не піддаватися страху. Планами після карантину поділилася художня керівниця театру Зоряна Починайко. Так, колектив розпочне роботу з прем’єри моновистави та показу трилеру «Відсутні». Окрім того, планують майстер-клас з акторської майстерності і завершити зйомки кліпу на одну з композицій музично-перформативного проекту «MRЯКА». В обставинах, що склалися, літніх канікул у театрі попередньо не буде. Хіба що станеться так, що актори пороз’їжджаються і тоді є варіант зробити невеличку перерву.

Авторка публікації – Ярушевська Альона

Матеріал створено в рамках інформаційної співпраці сайту міста Львова 032.ua та соціального проєкту «Theatre.love»